donderdag 29 maart 2018

Flipquiz: maak eenvoudig een 'waagstuk'-achtige quiz

Waarom zou je FlipQuiz gebruiken:

- vlot in gebruik: alleen jij hebt een toestel nodig, geen smartphones, laptops ... voor de studenten;
- laagdrempelig om aan te maken;
- laat studenten actief kennis terug ophalen van een (vorige) les;
- studenten overleggen in groep.

Wat is het:

Je maak een quiz, waarbij studenten (of groepjes) uit een thema de vraag kiezen van 100 tot 400 punten, naar gelang de moeilijkheid.
Het is niet, zoals bij het "echte" waagstuk, dat men de vraag moet formuleren: ze geven gewoon het antwoord.

Je kan een gratis account aanmaken op de site flipquiz.me
Het grootste voordeel volgens mij van de betaalde versie: de score wordt door het systeem bijgehouden. In de gratis versie dien je als docent (of door een student) de score bij te houden.
Wat in dit systeem niet onoverkomelijk is.

Voorts zijn er weinig beperkingen.



(1) Maak een nieuw 'bord' (dit is een quiz);
(2) Ga naar je quizzen om te spelen of te bewerken.

We kiezen voor 'nieuw bord'.


Geef je quiz een naam. Pas in de volgende fase bepaal je (maximaal 6) categorieën.


(1) en (2) Maak minstens één categorie. In dit geval kan dat bijvoorbeeld zijn "het centrale zenuwstelsel", of "geef de medische naam" of "herken op een afbeelding" of "de prikkeloverdracht"
(3) Hier formuleer je de vraag. Als je je tekst selecteert heb je opmaakmogelijkheden (vet, opsomming ...);
(4) Je bovenste vraag is die van 100 punten, een volgende 200 ... tot 400;
(5) Je kan een afbeelding toevoegen en daar een vraag over stellen. In de gratis versie heb je de link van de afbeelding nodig.
In Google zoeken gaat dit via rechtermuisklik > adres van afbeelding kopiëren en hier plakken. De afbeelding moet zichtbaar worden in de preview, anders is het niet de correcte link;
(6) Aan de rechterzijde komt het antwoord, hier kan ter illustratie een afbeelding toegevoegd worden (7).
Sla de quiz op als je klaar bent (of af en toe tussendoor om niets verloren te laten gaan) (8).

Indien je een quiz wil spelen ga je in het menu naar "My boards" en in je overzicht kies je bij de gewenste quiz voor "Play".


Je studenten hebben dus geen toestel nodig. Je verdeeld ze gewoon in de klas per 3-4 leerlingen.
Eén groep begint (1) en kiest een categorie en moeilijkheidsgraad.
Je kan via (2) bijvoorbeeld 20 seconden per vraag instellen. Tip: vink 'auto' aan zodat de tijd start zodra je de vraag stelt. Dit doe je door op de vraag die gekozen wordt te klikken.



Indien een groep het juiste antwoord weet of het wordt door geen enkele groep gevonden, klik je op "reveal answer" om het antwoord te tonen.
De vraag zal nu uit het overzicht verdwijnen.
In de gratis versie zal je de score dus op een blad papier of het bord moeten bijhouden.


Je zal zelf op voorhand een systeem moeten afspreken om naar een volgende vraag te gaan.
Laat je de groep aan de beurt zolang ze juist antwoorden?
Wie laat je aan de beurt als een groep het antwoord schuldig blijft (zij die het laatste staan, de volgende groep ...)?

Bronnen


Toptalent Academy on Twitter. (2018). Twitter. Retrieved 29 March 2018, from https://twitter.com/PeterLakeman/status/978929941340459009