dinsdag 17 mei 2016

Kahoot! handleiding



Laatste update 2017/10/11

Downloaden als PDF

Kahoot! is een activerende online quiz, die de studenten in teams of individueel (tegen elkaar) kunnen spelen.
Als leerkracht krijg je mooie overzichtelijke resultaten per vraag, deelnemer, gemiddeldes, ...


1 Een account aanmaken
2 Het dashboard
3 Een Kahoot! aanmaken
3.1 Een quiz maken
3.2 Een Kahoot! Jumble maken
4 Een Kahoot spelen, resultaten en rapporten
5 Het beeld van de deelnemer

1 Een account aanmaken

Een account is gratis voor het onderwijs. Sinds 3 oktober 2017 bestaat er een betaalde versie voor bedrijven.

Ga naar getkahoot.com of create.kahoot.it en kies 'sign up'.


In een volgend scherm kan je kiezen om in te loggen met je Google-account of om aan te melden met een ander e-mailadres.
In het volgende scherm dien je te kiezen voor "teacher", "student", "socially" of "at work".

- de eerste drie zijn gratis;
- als je student kiest > vervolgens aanduidt jonger dan 16j ... kunnen er geen public Kahoots! gemaakt worden, alleen 'private' (dit geldt ook als je 'socially' kiest');
- (1) wat precies de verschillen zijn tussen "teacher" en "socially/student" ouder dan 16 jaar heb ik niet kunnen achterhalen;
- (2) kies je voor "at work" dan kan je een betaalde versie van Kahoot! aankopen, waarbij je bijvoorbeeld organisaties kan opzetten, een Kahoot! binnen een organisatie kan publiceren, een eigen branding ...

Geef de naam van je school op (als je koos voor teacher, indien je student of socially hebt gekozen, dien je ook een geboortedatum op te geven), een nog niet bezette username en duid aan of je al ooit een Kahoot! hebt gespeeld. Join Kahoot! tenslotte.



Vervolgens kom je in het dashboard terecht.


2 Het dashboard


(1) Maak een nieuwe Kahoot!;
(2) Bekijk het overzicht van door jou gemaakte Kahoots!;
(3) Zoek en speel Kahoots van anderen;
(4) Open de FAQ pagina of stel een vraag aan support;
(5) Pas je profiel aan, verwijder je account, bekijk de resultaten van door jou gespeelde Kahoots.



3 Een Kahoot! aanmaken


Klik bovenaan links in je scherm op "New K!"



Je hebt de mogelijkheid te kiezen voor een Quiz, Discussion of een Survey. Onze bedoeling is wel degelijk een Quiz te maken.

- Discussion: plaats een stelling op je scherm, deelnemers kunnen hun mening geven;
- Survey: vraag naar een mening, kenmerk, ... in een grafiek worden de antwoorden van de deelnemers weergegeven. Er is geen 'goed-fout' antwoord;
- Quiz: Stel vragen eventueel over een afbeelding of filmpje. De deelnemers antwoorden individueel of in groepjes (zo snel mogelijk) (zie 3.1 Een Quiz maken);
- Jumble: maak een Quiz waarbij vier antwoordmogelijkheden in een gevraagde volgorde dienen geplaatst te worden (zie 3.2 Kahoot! Jumble)




3.1 Een Quiz maken


(1) Geef je Kahoot! een titel (verplicht);
(2) Een afbeelding is niet verplicht, maar maakt je verhaal wel mooier (kan door zelf afbeeldingen te uploaden of zoeken op GettyImages;
(3) Geef een omschrijving, eventueel met #kernwoorden (verplicht);
(4) Indien je je Kahoot! instelt "only me" heb je controle over wie je Kahoot! kan terugvinden, spelen, dupliceren ... Zet je 'm op 'everyone' kan iedereen mist de juiste zoektermen je quiz terugvinden, spelen, dupliceren, verder delen, ...;
(5) Het instellen van de taal is alleen een filter waarop mensen achteraf kunnen zoeken;
(6) Voor welk publiek is je Quiz! bestemd (verplicht);
(7) Je kan gebruikte bronnen, of achtergrondinformatie, aangeven (niet verplicht);
(8) Indien je de URL van een Youtube video ingeeft, speelt deze tijdens het inloggen van je deelnemers af (niet verplicht);
(9) Klik op "ok go" om vragen te beginnen maken.
Klik op het plusteken om te starten. Er zijn geen vraagtypes, alleen multiple choice.


(1) Stel je vraag, dit is verplicht. Deze mag maximaal uit 95 tekens bestaan;
(2) De tijdslimiet is het aantal seconden dat de antwoordopties in beeld komen. Dit kan gaan van 5 tot 120 seconden;
(3) Indien je 'award points' niet activeert, verschijnen er geen scores, tussenstanden, ... na iedere vraag. Indien actief zie je na iedere vraag de top 7 van de studenten;
(4) Je kan bij een vraag een afbeelding plaatsen. ter illustratie, of als onderdeel van de vraag zelf. Hetzelfde geldt voor videofragmenten (5). Dit kunnen alleen Youtube filmpjes zijn. Je kan start- en eindttijd instellen;
(6) Je dient minstens 2, maximaal 4 antwoordopties in te geven. Je hebt hiervoor 60 tekens ter beschikking. Vink achter een antwoord aan dat het de correctie optie is (8). Je kan meerdere juiste antwoorden selecteren;
(7) Ook hier kan je bronnen opgeven. Deze verschijnen niet na een vraag, maar staan bij de info over je Kahoot!;
(8) Duid één of meerdere juiste antwoorden aan;
(9) Klaar? Klik op 'next'. Indien er iets niet correct werd ingesteld geeft het systeem dit aan en kan je niet verder.


Vervolgens bepaal je of je nog vragen wil bijmaken (1) of je Kahoot! wil opslaan (2).


3.2 Een Kahoot! Jumble maken


Het gaat bij Jumble niet om meerkeuzevragen > kies het juiste antwoord.
Maar wel om vier antwoorden in de juiste volgorde te 'slepen'. Het 'punten'aspect blijft behouden.

Mits wat creativiteit, heb je hiermee heel wat mogelijkheden:

- neem een tekening waarop delen zijn aangeduid. Student moet moet de antwoorden rangschikken van aangeduid cijfer/deel 1-4 (zie afbeelding boven);
- een volgorde: bijvoorbeeld voedsel passeert in spijsverteringsstelsel eerst os, gaster ...;
- een volgorde: bij een technische uitvoering;
- een afbeelding met 4 rekenopgaven ... zet de antwoorden in de juiste volgorde;
- vier Nederlandse termen, in volgorde: koppel de juiste medische termen...

Maak een nieuwe Kahoot aan (zie 3 Een Kahoot aanmaken) en kies voor "Jumble".


Stel je vraag en plaats je antwoorden in de correcte volgorde. In het beeld van de student ziet deze ze elkaar staan.
Bepaal eventueel de beschikbare tijd. Als je wil dat studenten kunnen 'scoren' laat je 'award points' op 'yes' staan.


Klik rechtsbovenaan op next en maak nog een vraag, of sla je Kahoot! op.

4 Een quiz laten spelen, resultaten en rapporten


Indien je je Kahoot! hebt opgeslagen:

(1) Kan je deze verder bewerken;
(2) Zelf uittesten in de Preview modus;
(3) Live beginnen spelen;
(4) Delen met anderen (indien je de quiz hebt ingesteld op 'private' kan je hier bepalen met wie je 'm verder wil delen).

Indien je gekozen hebt voor 'Play It' heb je volgende opties:

(1) of (2): heel veel verandert deze keuze niet, behalve hoe de deelnemers/teams op het grote scherm vooraan verschijnen
- Classic: kies je, als iedere speler een toestel heeft, de namen van alle spelers verschijnen op het scherm vooraan de klas, iedereen speelt zonder overleg
- Team Mode: één speler heeft een toestel, er wordt een teamnaam gekozen, alle namen van de individuen van het team worden toegevoegd, de teamnamen met namen van de deelnemers verschijnen op het scherm vooraan de klas, overleg wordt verondersteld.
(3) Je kan voor je quiz nog aparte instellingen bepalen: vragen door mekaar klutsen, extra animaties als iemand of een team verschillende vragen na mekaar juist heeft ('streak') ...




Vervolgens verschijnt vooraan de link waar je studenten/deelnemers naar toe dienen te gaan (1) en de PIN-code die ze vervolgens dienen in te geven (2).
Je zal systematisch het aantal deelnemers zien toenemen (3) en hun namen verschijnen op het scherm (4). Ziet iedereen zijn naam of team? Start dan de quiz (5).


De vragen (1) en antwoorden (3) verschijnen op jouw scherm (de deelnemers zien alleen de gekleurde vakjes en dienen dus naar het scherm vooraan te kijken om te kunnen antwoorden).
Heb je een tijdslimiet ingesteld, dan zie je de seconden genadeloos wegtikken (2).
Heb je een afbeelding toegevoegd, waarover je vraag eventueel gaat, zie je deze onder de vraag (4).
Het aantal binnengekomen vragen zie je bij (5).


Na iedere vraag zie je het aantal keer dat een antwoord werd gegeven (1). Bij het correcte antwoord staat een 'vinkje' (2). Klik op 'next'.


Je ziet nu een tussenstand.


Indien de quiz beëindigd is, verschijnt de top 3 op het podium (1) en kan je de resultaten opvragen.



Je ziet je de scores van de spelers (1). Indien spelers een quiz hebben afgewerkt, kunnen ze feedback geven: vonden ze het plezant, sterren geven als score ... deze feedback kan je hier openen (2). Je kan de resultaten opslaan (als een MS Office Excel bestand, of als een spreadsheet in Google Drive).
Play again (=ghost mode): de spelers worden uitgedaagd opnieuw te spelen en hun vorige score te verbeteren (4).
Kies je voor (5) "new game" zal je een nieuwe Kahoot! kunnen aanmaken.


De rapportage in de spreadsheet is best wel uitgebreid: totaalscores, gemiddelden, antwoorden per vraag, per deelnemer ...


NB: als je de resultaten van een quiz wil ophalen die langer geleden gespeeld werd, ga dan naar je dashboard > my Kahoots.
Klik op de titel van de gewenste Kahoot. Klik op de drie puntjes helemaal onderaan (1) en "results" (2). Vervolgens kan je ze weer downloaden of opslaan in je Google Drive.



5 Het beeld van de deelnemer


Indien je als leerkracht de quiz/jumble hebt gestart, wordt de student uitgenodigd om te surfen naar kahoot.it en daar de pincode (die hij ziet vooraan op het scherm) in te geven.


In het volgende scherm geeft hij zijn Nickname op. Heeft de docent gekozen voor spelen in Teams, wordt er een teamname gekozen en vervolgens de namen van de individuele deelnemers.


De deelnemer dient dus naar het scherm vooraan te kijken voor vragen en antwoorden. Op zijn eigen scherm ziet de student alleen de corresponderende gekleurde blokjes waarop hij dient te klikken om te antwoorden.


Na ieder antwoord krijgt de student een goed/fout indicatie, vooraan ziet hij wat het juiste antwoord was, hoeveel antwoorden er gegeven werden ...



Bronnen

You, K. (2017). Kahoot Launched a Paid Plan - What That Means for YouFreetech4teachers.com. Retrieved 11 October 2017, from http://www.freetech4teachers.com/2017/10/kahoot-launched-paid-plan-what-that.html#.Wd5EXmh-rIW


K!rew, T. (2016). How to play Kahoot! in team modeKahoot!. Retrieved 11 October 2017, from https://kahoot.com/blog/2016/04/14/boost-collaboration-team-mode-kahoot/