maandag 6 februari 2017

Google forms add-on: Simply Send

Je kan iemand een antwoordbevestiging sturen nadat hij een formulier heeft ingediend met Google Forms.

Dit is echter vrij onpersoonlijk.
Met Simply Send kan je hier een antwoord op bieden:

- respondenten krijgen een gepersonaliseerde mail;
- respondenten krijgen ene PDF als bijlage, als bv uitnodiging.

Voeg Simply Send toe via Google forms > meer > add-ons.

Verleen de gevraagde permissies.

Indien geïnstalleerd, klik op het puzzelstuk icoontje > simply send > configure



Om Simply Send vlot te gebruiken, vraag je de respondent om diens e-mailadres (1) en in de opzet van Simply Send duid je aan add recipient from field > username.

Geef het 'subject' (onderwerp) van de mail op.

In het "body" veld geef je de tekst aan die je gebruiker zal te lezen krijgen in zijn mail.
Je kan dit personaliseren door velden uit je form toe te voegen.

Vraag je bijvoorbeeld naar iemand 'Voornaam' als vraag, wordt dat:

Beste <<Voornaam>> (dit dient de formulering van je vraag te zijn).
In de mail zal <<Voornaam>> vervangen worden door wat de bevraagde heeft ingegeven.

Indien je een nieuwe regel wil in je mail zet je er <br> voor

Voorbeeld:

Beste <<Voornaam>>

<br> Bedankt voor je inschrijving.

Er zijn nog enkele instellingen die je kan aanklikken.

(1) Geef een link mee waar de gebruiker statistieken van de bevraging kan inkijken. Geef een link mee om zijn antwoorden aan te passen.
Geef zijn gegeven antwoorden weer in de mail.

(2) Maakt een extra tabblad in je spreadsheet, met een overzicht van alle door Simply Send verzonden mails.

Via (3) Maak je een bestand als bijlage in de mail.
Klik op 'configure' om dit bestand vorm te geven.


Geef een 'title' op: dit wordt de naam van het bestand (niet de titel in het bestand) (1).
Maak een google document of PDF (2) en kies of je het bestand in bijlage wil toevoegen (vink uit) of een link naar het bestand (3).

(4) Open het bestand zelf en geef het vorm zoals gewenst.